Cieľavedomá všímavosť III.

Späť na Blog

Cieľavedomá všímavosť III.

Nikdy by som nepovedal, že raz budem písať o tom, aké dôležité je v živote plánovať. Heslami mojej rannej mladosti boli spontánnosť a neviazanosť. No s pribúdajúcimi rokmi (a deťmi:))), mi je čas čoraz vzácnejší a nie mi ani trochu jednou ako s touto vzácnou veličinou narábam. A preto som začal plánovať.

V predchádzajúcom blogu som sa zmienil o tom, že naše priority a ciele sú akýmsi majákom, ktorý nám pomáha mať vo veciach jasno. Ak máme pred sebou jasné ciele, nezablúdime. Ako si ale tieto ciele upratať a organizovať? Ak by ste chceli jednoznačnú odpoveď na túto otázku, tak vás sklamem. Osobne si myslím, že na toto musí prísť každý sám. Niekto si vystačí s kalendárom, niekto iný zas potrebuje jasne štruktúrované excellovské tabuľky… Návodov a aplikácií je nepreberné množstvo. Ja chcem písať skôr o mentálnom prístupe k plánovaniu. Bez toho sú všetky aplikácie na nič.

Pri plánovaní je dôležité rozlišovať medzi plánovaním v režime autopilota (napr. pri rozhovore riešim prípravu večere..) a všímavým plánovaním. Všímavému plánovaniu teda predchádza jasný zámer plánovať. Vrelo odporúčam vytvoriť si čas na plánovanie každé ráno. Začať deň s jasným plánom totiž napomáha udržovať jasnosť počas celého dňa. Krátky mindfulness tréning pred plánovaním je ideálna príprava. Následne zreflektujte svoje priority a najdôležitejšie ciele a na základe nich zostavte zoznam čiastkových cieľov pre daný deň. V definovaní cieľov buďte čo najrealistickejší a počítajte so sprievodnými aktivitami, ktoré jednotlivé ciele obnášajú (príprava, dochádzka, stravovanie sa…).  Počas dňa si vyhraďte ešte jednu až dve chvíle na reflexiu toho ako v pláne napredujete.

Skúste sa takýmto plánovaním riadiť niekoľko dní a potom vyhodnoďte, či vás plánovanie o čas oberá alebo naopak vaše dni zeefektívňuje. Ak zistíte, že vám plánovanie prospieva, môžte experimentovať so zavedením týždenných a mesačných plánov. Vo svojich plánoch si však nezabúdajte vyhradiť nejaký čas na veci, ktoré nesúvisia s hlavnými cieľmi, no sú neoddeliteľnou súčasťou vášho života. Do tejto skupiny aktivít patrí aj “dobíjanie batérií”. 

Zistil som, že keď plánovanie nastavím podľa toho ako funguje moja myseľ, veci idú ľahšie. Napríklad môj najkreatívnejší čas je medzi ranným cvičením a raňajkami. Veci, ktoré potrebujú veľa mentálnej alebo fyzickej energie si riešim hlavne dopoludnia. Menej náročné a záživné manuálne práce si nechávam na neskoršie popoludnie a večer. Jediná rada, ktorú si dovolím v tejto súvislosti dať je, aby ste sami experimentovali s tým ako fungujete a tomu prispôsobili svoje plánovanie.

Napadá ma ešte jedna a možno najdôležitejšia vec, ktorá mi pri rôznych plánovacích témach chýba. Prosím, nezakladajte svoje plány iba na materiálnych cieľoch. K mojím top prioritám patrí byť viac všímavý a na to nadväzujúce ciele sú byť napríklad pokornejší, skromnejší, láskavejší, vyrovnanejší v rôznych situáciách, ktoré ma v danom dni čakajú.

Ak vás vyššie napísané oslovilo a chceli by ste sa o efektívnom plánovaní dozvedieť viac, vrelo odporúčam tento deep talk:

Zdieľajte tento príspevok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Späť na Blog